time to give ...don't forget to enjoy! - Reisverslag uit Cavaco, Brazilië van Marjanne Geurtsen - WaarBenJij.nu time to give ...don't forget to enjoy! - Reisverslag uit Cavaco, Brazilië van Marjanne Geurtsen - WaarBenJij.nu

time to give ...don't forget to enjoy!

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

30 Juli 2017 | Brazilië, Cavaco

Time to give


Mijn Hollands ontbijt: havermout & rozijnen koffie fruit
En aan tafel met 3 Poolse dames. Pratend over hun camino. Ze vertrokken vanuit Barcelos, dus ná die stenen in het bos, waar ze hars uit de bomen winnen. Één vrouw, A., moest na 100 km stoppen. Voetproblemen, dreigende ontsteking.
Net als R. In het hostel in Santiago. (& ik had bijtijds, vóór een vaatontsteking in mijn benen, rust medicatie en bussen genomen...)
Ze is docente geschiedenis en Engels, ze tekent ook en wilde vroeger kunstenares worden. Maar...koos voor de zekerheid van een baan...
We praten, lieten elkaar zien wat we onderweg getekend hadden. Ik vertelde dat deze tekeningen vooral nu zijn waar ik nu plezier in heb om te doen. Dat het gewoon probeersels zijn, startpunten in wat ik uit wil drukken:
Die ronde horizon, de vage overgang tussen zee en lucht. & Ook steeds meer het idee van 'le petit prince' met z'n kleine ronde planeetje en dat hij na die reis weer terugkeert naar z'n planeet met bloem. En dat het gaat om de verbinding, de liefde, zijn hart voor de bloem. & Ik er thuis nog mee verder ga experimenteren.
En ik gaf haar het advies: doe wat je hart je ingeeft.
En teken gewoon vanuit je plezier, niet dat het bij de eerste lijn al meteen een subliem kunstwerk moet worden. We tekenen allebei als we ons rot voelen, of als we weer dicht bij onszelf willen komen. Dan is het juist fijn om gewoon vanuit je hart te tekenen, zonder jezelf meteen hoge perfectionistische eisen op te leggen.
Misschien gaven die voeten van jou dat aan?
En toen zei ze: "ik heb net van jou méér geleerd dan in alle tekenlessen die ik ooit heb gevolgd!" Daar raakte ik weer ontroerd van.

Herbergier Miguel over de kunst op mijn website: wéér over de tekeningen! 'Er spreekt veel expressie uit. Veel kracht'
En je maakt ook craftworks.

Vrijwel iedereen die ik ontmoet, & die iets over mijn werk zegt, heeft het over mijn tekeningen. Dat raakt de mensen. Plus die fresco's die er nog niet opstaan.
In mijn 2e jaar AkA is het doen van een onderzoek deel van de opleiding. Het bevestigt mijn idee om onderzoek te gaan doen naar hoe met pigmenten (fijn) tekenmateriaal te maken.

Morgen ga ik met de trein naar Lissabon!
Ik zit nu op een station, waar ik wél het kaartje kon kopen, maar waarvandaan morgen niet mijn trein vertrekt.
Ik hou van stations en treinen. Ik trein in NL heel vaak.

Rondje van ruim 10 km langs de stations, metro's, zodat ik goed voorbereid ben voor morgen!

En nu:
Inpakken
Betalen
Weer 'n ander bed in de kleinste dormitory-zaal.
En....Miguel begon over expo's!
Hij is (nu 1 jaar) bezig met de financiering van een expo van een kunstenaar, die (ca 20) tekeningen heeft gemaakt van de plaatsen onderweg Porto - Santiago.
De expo reist dan ook deze plaatsen af.
Deze kunstenaar vraagt/krijgt er geld voor. Hij gaat er ook ansichtkaarten van laten drukken, voor de verkoop.
Deze kunstenaar is veeeel commerciëler ingesteld dan ik...
En Miguel leek het een goed idee om evt mijn werk daarna te exposeren..!!??
Zag me later nog meer probeersels maken met nieuwe wateroplosbare krijtjes...hij vond ze leuk.

....Ontmoeting met 81 jarige sannyasin A.
"Wat heeft de camino je gebracht?"
........,..........
En mijn verhaal, voor hem, zijn ogen en hoe ik het met míjn, nog véél slechtere visus heb gedaan......gaf hem moed.
En...over vriendschap
Eerlijkheid daarin, hoe belangrijk die waarde voor mij is....(voor A. ook trouwens).

& Toen Spaanse G., vol onzekerheden, die wat ik hem ook voor praktische info gaf, niet weg gingen...totdat ik zei: don't forget to have fun, enjoy your camino!

Ik vind het spannend om straks weer thuis te zijn...te ervaren hoe dat is, & echt alleen te zijn. Wat heeft de camino mij gebracht...
Don't forget to enjoy!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Cavaco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2017

at last...voetenzorg

06 Augustus 2017

weer naar huis

05 Augustus 2017

met gene in lissabon

01 Augustus 2017

Lissabon ....jonge meiden en...Gene

31 Juli 2017

onderweg....naar Lissabon
Marjanne

ik ben kunstenaar en maak fresco's, tekeningen, brandschilderwerk en glas in lood.

Actief sinds 13 Juni 2017
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 14858

Voorgaande reizen:

13 Juni 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: