muxia - Reisverslag uit Muxia, Mozambique van Marjanne Geurtsen - WaarBenJij.nu muxia - Reisverslag uit Muxia, Mozambique van Marjanne Geurtsen - WaarBenJij.nu

muxia

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

17 Juli 2017 | Mozambique, Muxia

Muxia

Gisteren nog Weekend, mooi weer....dus t terras onder mn raam vol...&....lawaai tot diep in de nacht....
Met moeite opgestaan en van dat bad 's morgens vroeg kwam dus niets meer.

Naar Muxia.
De eerste glimp van de zee al, bij nog 8 km te gaan. De omgeving lijkt wat op Vlieland, bossen en zee.
Pas in Muxia de eerste pelgrims tegengekomen. De herberg municipal (altijd de goedkoopste) was nog uren dicht. De rest is vergelijkbaar qua prijs, ik had tijd en energie om er een paar af te gaan, eten te kopen en ben neergestreken in zo ongeveer de kleinste, niet de goedkoopste, hopelijk de meest rustige. Met zeezicht!
Net zo duur als de kamer gisteren, maar wel een goed geoutilleerde keuken.
Waar ik een linzen-groentesoep & volkorentoast & pepermuntthee heb gemaakt, eindelijk weer 'ns vegan! En vervolgens reageert mijn tong allergisch op iets...??? Staat in brand. Reactie ...??op,???

Slaapzaal...met 9 bedden....bed opmaken:
Plastic hoezen om de matrassen en kussens. Je krijgt, of koopt, er een weggooi-set hoeslaken & sloop bij, van ongeveer het materiaal wat gebruikt wordt voor operatiekamer-mutsjes. Ik heb 'ns geprobeerd om me met zo'n sloop af te drogen, maar het neemt geen vocht op. Je kunt ' t water er alleen mee verplaatsen. Dus ik probeerde t van me af te roetsjen...
En op je hoeslaken van dat plastic gaasweefsel om je geplastificeerde matras, leg je dan je slaapzak/lakenzak.
Dit ter voorkoming van bedwantsen: oorzaak: rugzakken op bed.
Laat nou iemand die na mij komt, van een rugzakkentransportservice dat nou nèt doen!! Ik met Google translate uitleggen dat bij t ontdekken van bedwantsen de herberg dicht moet.
& Álles eerst ontsmet moet worden.
Zo iemand, uit Spanje, van een organisatie die t transport regelt van rugzakken van mensen die geen zin hebben om te sjouwen, zou toch beter moeten weten??

Ik ga 'ns naar t kerkje en de vuurtoren.
En nu ik eindelijk bij t strand ben.....is t geen strandweer meer....bewolkt. Minstens 10 graden kouder ...
Morgen naar Finistere
Lopen. 29 km plus nog een paar km naar t einde van de wereld...

Muxia is schattig. Klein. Aan de punt staat de vuurtoren. Daarvóór een kerk en nog een kleiner kerkje met klokken. Grote stenen, bij de klokken is het dan echt bergbeklimmen, leuk! Om bij een kruis te komen. Vandaar loopt er ook een gewoon pad...maar dat klimmen was wèl leuk! ik hou van het ruisen van de zee, de wind in m'n haren, de geur, het zoute in de lucht ( ook fijn voor mijn droge ogen). Het uitzicht. Ik zou wel aan zee kunnen wonen en altijd die lucht, geur en ruisen van de zee kunnen ervaren. En die bossen...Alhoewel 't niet altijd even romantisch is: dit heet niet voor niets de dodemanskust....

Terug:
Weer een lekker groenten-linzensoepje gemaakt, volkoren brood met sojasmeersel, sla. Geen allergie. Waarschijnlijk de tomaat en/of aardappel: nachtschade gewassen....
Tijdens zo'n rustdag, max 15 à 16 km. lopen, krijg ik vaker trek. Beetje tot rust komen, m'n lijf vraagt om eten!
Weer boodschappen doen: moeilijk! Alles wat ik NU vandaag, of morgenochtend niet opeet, moet ik meesjouwen of doneren aan de herberg....
Dat maakt boodschappen doen voor mij best moeilijk. Ik heb nog toast, maar ze hebben hier volkoren brood. & brood vult beter en is ook veel voedzamer voor morgen onderweg. 170 gram ex verpakking...
Zin in iets lekkers..ijs? Veel te grote verpakkingen, da's echt teveel. digestive biskwietjes ? Daar eet ik gauw veel te veel van. Zeker als ik zo'n hongerkick heb. En dan mis ik ineens de filmavondjes bij mn vriendin...als we (vooral ik) een trommel biskwietjes kunnen leegeten...& ze is bijna jarig en dan ben ik niet in Amsterdam...
Maar terug naar nu...brood is toch beter. & iets lekkers, beter iets van rozijnen...of: Blauwe bessen zijn niet duur en lekker met yoghurt en havermout en chiazaad. maar ik heb nog appels, 1 vijg, 1 citroen & 1 banaan. Ze hebben geen sojayoghurt....& ik kan de gazpacho soep om vandaag & morgen te drinken niet vinden...op?
Sojamelk of amandelmelk dan maar? Gaat alleen per liter....bederft snel eenmaal open.
Tja, ik word hier een beetje moedeloos van & ga alleen met een volkoren brood, wat duurder blijkt dan erbij staat, richting kassa. M'n gele etenstasje is vooral door de toast en fruit toch al bijna vol...

Ben te moe om nog n uur te wachten tot de zonsondergang...
Ik doe t morgen wel, lopend, met de zonsopgang!

Relaties, liefde, vriendschap heeft alles te maken met ruimte.
Ik moet regelmatig denken aan die Italiaan, die heel eenvoudig zei: als je bij water staat en je mag t niet drinken, ga je gewoon op zoek naar ander water.
En ik zei toen: ik ga dan veeeeel emmertjes brengen. Hopen dat er iets in kan...
...met of zonder water ...
Het wordt dan een puinhoop op dat strand, je kunt er van veel gekleurde emmertjes dan een leuk kunstwerk van maken, dat wel, maar 't is ook behoorlijk vervuilend en neemt ruimte in...
En ik wil juist ruimte om me heen...




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mozambique, Muxia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2017

at last...voetenzorg

06 Augustus 2017

weer naar huis

05 Augustus 2017

met gene in lissabon

01 Augustus 2017

Lissabon ....jonge meiden en...Gene

31 Juli 2017

onderweg....naar Lissabon
Marjanne

ik ben kunstenaar en maak fresco's, tekeningen, brandschilderwerk en glas in lood.

Actief sinds 13 Juni 2017
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 14940

Voorgaande reizen:

13 Juni 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: