camino voor..., - Reisverslag uit Cavaco, Brazilië van Marjanne Geurtsen - WaarBenJij.nu camino voor..., - Reisverslag uit Cavaco, Brazilië van Marjanne Geurtsen - WaarBenJij.nu

camino voor...,

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

30 Juni 2017 | Brazilië, Cavaco

Camino voor.....

Het is nu bijna 9 uur.
Al een uur later vertrokken omdat t zo regende en t zou opklaren.
Na 2 uur lopen
4 km afgelegd.
Nog ruim 13 -16 km vandaag...
Verdwaald... een teken aangezien voor een pijl die dat niet was...

Ik wilde al n stukje schrijven over hoe dit pad te lopen als je slecht ziet.
Soms is dat namelijk meer dan 'n soort puzzel.
Feitelijk bij elke
rotonde. En ze proberen hier de hoeveelheid rotondes te beperken door er dan maar meteen zo'n 7 verschillende wegen op uit te laten komen. Of ze houden gewoon van rotondes. Mijn kids vroeger ook: rondjes rond de boom in onze voortuin rijden / scheuren! Onze privé rotonde.

Om de weg te herkennen,
heb je om te beginnen verschillende soorten wegwijzers: gele geschilderde pijlen, blauwe bordjes (ca 12x12 cm) met een gele pijl (waarvan je (ik) de richting van de punt pas ziet als je er vlak voor staat).
En allerlei variaties daarop. Geel kruis betekent vaak 'deze weg NIET'.
Behulpzaam zijn ook de blauwe pijlen, die wijzen de route naar Fatima aan. Op dit moment loop ik tegen de richting van Fatima in.

Ik vraag me trouwens af hoe mensen die kleurenblind zijn, of geel niet zien, dit doen....

Men is ongelooflijk inventief in het plaatsen van de pijlen.
Over het algemeen op bomen. Dit is vooral erg handig in de winter, als de bladeren de pijl niet bedekken. Het is nu zomer, meer uitdaging dus, want op welke boom met overhangende bladeren bij welke afslag zou er eventueel een pijl kunnen staan? Of niet? En zo ja, op welke hoogte?
Ze staan ook wel op electriciteitspalen. Voordeel:
dat ze wat beschermd worden door de zijkanten en bovenstukken zodat ze helderder blijven.
Nadeel ....OOK:
....dat ze wat beschermd worden door de zijkanten en bovenstukken ....zodat ze van de zijkant niet zichtbaar
zijn.....

Erg leuke plaatsen zijn: op de zijkant van de stoepband. Dit is echt voor gevorderden, omdat er regelmatig een auto voor geparkeerd staat, zelfs in n bocht.
Verder op electriciteitskastjes, palen van verkeersborden, achterkant van verkeersborden, muren, stenen,......

De pijlen staan meestal recht, maar ook wel eens met een bocht, om je te helpen meer links of rechts aan te houden bij een kruising. Soms weet je het dan wel, soms weet je het dan ècht niet meer.
Regelmatig staat er pas na zo'n 25 meter, net niet goed te zien, na een afslag ergens n pijl.

Soms staat er ook nog een bord Santiago bij, da's fijn. Maar soms ook tekst dat je weer gaat twijfelen of t ergens een reclame voor is...
Zoals C.S.
Is dat Compostela Santiago? Of?

Je wordt er wel langzamerhand iets handiger in.

Ik heb ondertussen wat tips.
1 gewoon niet lopen.
Haha

Als je een rotonde nadert, ga in t midden staan, en kijk rustig alle straten in. Desnoods loop je alle straten een stukje in.

Kijk Echt elke zijstraat even in: heel onverwacht kun je dan toch weer n pijl treffen.

Een kijkertje kan handig zijn, scheelt soms het naar het midden lopen van de rotonde, of de overkant van de weg, als je denkt dat je iets geels ziet, of de richting niet ziet.
Gebruik eventueel de zoomfunctie van je foto-app op je mobiel.

Kijk ook of je de blauwe pijlen naar Fatima ziet.

VRAGEN als je het niet (meer) weet.
En sta open voor Portugees sprekende mensen (beschermengelen) op brommertjes b.v. die uit het niets komen en je uit zichzelf de goede route wijzen. Vooral als je (net) verkeerd bent gelopen.

Petje op tegen verblindende zon, dan zie je de pijlen beter.

Bereid je 's morgens goed voor, door de route te lezen, de herkenningspunten.

Ga niet voor de max. Het kost je meer tijd, niet alleen de pijlen, maar ook het opletten waarop je loopt. En je loopt door t zoeken ook al meer.

Maps.me helpt erg goed, je weet ongeveer waar je bent en heen gaat.

Don't panic.

Verdwaald? Teruglopen tot waar je de laatste pijl zag.

Verder: vertrouw op je intuïtie, op het pad wat jou leidt. Je hoeft niet persé iets te volbrengen, het gaat om het lòpen van het pad.

En de rest van de weg vandaag vond ik leuk om de meest uiteenlopende plaatsen voor pijlen te spotten en sommige te fotograferen.

• 01 Juli 2017 - 11:30

Clothilde:

Leuk Marj.! Wat een studie. De pedagoog, juffrouw en coach is weer in je opgestaan